big data: weldra ‘BIG’ in elk bedrijf? Zorg dat je deze trein niet mist

Je kunt tegenwoordig geen krant openslaan of geen sectorevent bijwonen zonder over ‘big data’ te struikelen. Het is duidelijk dé trend van het moment, maar toch weten de meeste bedrijven niet goed wat big data voor hen kan beteken en kijken ze liever de kat uit de boom. Luc de Bolle, Business Manager ICT bij Randstad Professionals, en Big Data Consultant Nico Verheyden leggen uit waarom elk middelgroot bedrijf in België nu op de trein van de big data moet stappen en hoe Randstad daarbij van dienst kan zijn.

automatisering verandert de arbeidsmarkt

Luc de Bolle beseft dat tal van banen onder druk staan door de toenemende automatisering, maar ziet in die evolutie ook een heleboel nieuwe mogelijkheden: “Veel jobs zullen binnenkort geautomatiseerd worden en dat heeft te maken met de opkomst van big data. Denk maar aan boekhouders of zelfs HR-managers, wiens beslissingen in feite net zo goed gemaakt kunnen worden op basis van big data. Toch opent big data ook perspectieven. Randstad gaat daarom actief op zoek naar wat bedrijven nodig hebben en hoe we mensen kunnen begeleiden in die nieuwe jobinvullingen.”

descriptive, predictive en prescriptive big data

Volgens Nico Verheyden gebeurden er vroeger natuurlijk ook al data-analyses, maar die waren per definitie kleinschalig. “Dankzij nieuwe technieken kunnen we gigantische hoeveelheden (en verschillende soorten) data bijzonder snel analyseren. We passen geavanceerde analyticstechnieken toe, waaronder machine learning, om uit die data waardevolle acties te distilleren en te kijken hoe we bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren.” Er bestaan bovendien verschillende soorten analyses, van ‘descriptive’ over ‘predictive’ tot ‘prescriptive’. Verheyden: “Bedrijven verwerven zo bijvoorbeeld inzicht in het verleden en trekken daaruit lessen voor het heden en de toekomst. Denk maar aan ‘fraud analytics’, dat voorspelt welke transacties frauduleus zouden kunnen zijn.”

big data: eindeloze marketingmogelijkheden

Big data biedt tal van mogelijkheden in elke bedrijfstak, onder meer voor marketing. Verheyden verduidelijkt: “Een ‘360 customer view’ ligt binnen handbereik als je alle klantendata combineert: verkoopcijfers, demografische gegevens, informatie over contactmomenten, enzovoort. Zo kun je je marketingacties personaliseren, van inhoud tot kanaal en tijdstip van communiceren, waardoor je minder kosten en meer respons hebt.” Verder helpt big data om te voorspellen wanneer klanten naar de concurrentie dreigen over te stappen. “Heel interessant,” vindt Verheyden, “zeker als je weet dat het vele malen duurder is om nieuwe klanten binnen te halen dan om oude te behouden.”

wat big data voor jouw bedrijf kan betekenen

Elk bedrijf beschikt over data, maar de meerwaarde daarvan is niet altijd duidelijk. Dat is het moment waarop Randstad Professionals op het toneel verschijnt. Nico Verheyden begeleidt bedrijven doorheen het hele proces:

• bepalen hoe de ‘big data’-omgeving eruit moet zien en hoe hier mee te starten,
  • eventueel extra skills aan boord halen (zoals data scientists, big data engineers, maar ook big data architecten)
  • wekelijks afstemmen op welke data dieper moet ingegaan worden bij de analyse
  • data interpreteren en er meerwaarde mee realiseren

Daarbij is het belangrijk dat bedrijven weten dat ze kleinschalig kunnen beginnen, benadrukt Verheyden:

“Vertrek vanuit een beperkt aantal data en een kleine investering. Zodra die aanpak resultaten oplevert, kun je gaan opschalen of ‘next steps’ bepalen. Je hoeft echt niet alles ineens te doen.”